Om ung företagsamhet, tacolåda och Sverigedemokraterna.

Vi börjar med SD, lika bra. läste här att Aftonbladet skall vägra publicera Sverigedemokraternas valannonser. Artikeln är skriven av Aftonbladets ansvariga utgivare Jan Helin och Lena Mellin. Artikeln i sig är relativt välskriven, även om den innehåller både en och två motsägelser, men jag kan ändå inte förstå. Jag menar, den fria pressen i Sverige är ju knappast då väldigt opartisk, det är ju knappast någon nyhet. Men jag tycker att man har gått för långt när man utesluter ett parti som har ett bevisat stöd från en betydande del av Sveriges befolkning. Rent politiskt så tar jag inte ställning i den här frågan men moraliskt så tycker jag det är fel. Lena Mellin och Jan Helin menar att detta beslut inte kommer att skada SD och att det inte ger dem några direkta nackdelar intför valet, eftersom valannonser inte innehåller budskap som är rent politiska utan mer för att väcka känslor. Och de menar vidare att anledningen till att just SD inte skall få sina valannonser publicerade är att de känslor som SD's valannonser framkallar "inte är harmlösa". Detta må vara sant, men det Aftonbladet gör är fortfarande fel enligt min mening. I ett demokratiskt samhälle så borde media spegla befolkningens tycke och mening helt opartiskt, oavsett hur kontroversiellt det må vara. Och eftersom SD har ett bevisat stöd av en betydande del av befolkningen så borde detta inte få hända.

Och kommer man nu med argument som "jasså? borde Folkfront och Nationaldemokraterna och fan och hans moster också få sina kontroversiella valannonser publicerade i AB?" Så svarar jag. JA, om de har en betydande chans att ta sig in i Sveriges riksdag så, givetvis. SD fick i en oppinionsmätning nyligen 4,6% väljarstöd (di.se). Detta gäller alla partier, oavsett vilket och oavsett vilka åsikter.

Jag orkar inte tjafsa mer nu, känns som att jag börjar glida från ämnet.

Ung företagsamhet var det ja. Det var UF "kickoff" idag i Roslagsskolans Aula. Inledningsvis så var det snudd på outhärdligt, men i slutet så repade det sig riktigt ordentligt när Nicke Wikström höll föredrag. (www.omy.se) Det var en jävligt rolig och inspirerande kille, han visade att livet kan ta konstiga snurrar lite oavsett hur man försöker styra.

Anyways. Jag och tre killar till skall starta ett Ever Taube-coverband som ett kombinerat UF-företag och Projektarbete. Anledningen till att det blev just Evert Taube beror främst på den starka kopplingen till Roslagen och Norrtälje.
Vi börjar så smått komma igång och det skall bli riktigt jävla kul faktiskt. Vi kommer att spela live, siktar på att spela in en skiva och kanske kommer vi pyssla med lite annat också. Den musikaliska delen faller under Projektarbetet och den administrativa delen faller under UF-företaget. Jag tror faktiskt att det kan bli riktigt bra om vi bara lägger ned lite hjärta i det. Somsagt, riktigt kul.

Juste, det var Tacolåda till lunch idag :D Me like.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0